Fotografija pro fizikos prizmę

     Gegužės 15 d. gimnazijoje vyko atvira integruota fizikos ir istorijos pamoka „Fotografija pro fizikos prizmę“ 8 ir IG klasių mokiniams. Į pamoką buvo pakviesti Nemenčinės metodinio centro mokytojai. Pamokos tikslas buvo supažindinti mokinius su vienu iš didžiausių istorijoje išradimu – fotografija, jos svarba ir reikšme visuomenėje, išmokti atrasti fizikinius reiškinius fotografijose, prisiminti mechanikos, termodinamikos bei optikos dėsnius.
    Istorijos mokytojas Marijan Dzvinel pasakojo mokiniams kaip atsirado svarbus žmonijos išradimas – fotografija, kodėl šis menas yra svarbus ir apie neribotą fotografavimo panaudojimą: nuo tolimųjų galaktikų iki atomo orbitalių. Mokiniai studijavo fotografavimo įvairiose gyvenimo srityse pavyzdžius.
     Kad mokiniai suprastų, jog fotografija atsirado ne iš karto, o prie to prisidėjo kiti atradimai, mokiniai sukūrė „laiko juosta” su asmenybių, prisidėjusių prie fotografijos išradimo, portretais ir jų tarpiniais išradimais – nuo Aristotelio ir Cameros Obscura iki prancūzų fiziko F. Arago pademonstruotos pirmosios nuotraukos ir oficialiai paskelbto išradimo. Taip mokiniai vizualiai pamatė fotografijos gimimo istoriją. Mokytojas klausinėjo mokinius, skatindamas juos logiškai mąstyti, sieti istorinius faktus su fizikos dėsniais. Mokiniai dalijosi žiniomis apie jiems žinomas asmenybes.
    Praktinėje pamokos dalyje parodyta kaip pasidaryti pilnai funkcionalų fotoaparatą – prietaisą, įamžinantį vaizdus panaudojant fizikos reiškinį – šviesą. Mokytojas demonstravo pagamintą iš kartono ir lęšių fotoaparatą, rodė kaip šviesai patenkant į fotoaparatą pro objektyvo lęšių sistemą sukuriamas vaizdas. Mokiniai sužinojo, kaip graikų kalba yra piešimas šviesa. Įdomi buvo fotoaparato ir foto medžiagų tobulėjimo istorija. Klasėje demonstruota fotoaparatų ekspozicija, todėl kiekvienas galėjo paimti į rankas įvairaus laikotarpio fotoaparatus – nuo analoginių iki skaitmeninių. Baigiantis pamokai mokiniams burtų keliu buvo išdalinti paveikslėliai su įvairiais išradimais ir pranešimų temomis, kurias mokiniai pristatys sekančioje pamokoje. Mokinių aktyvumas įvertintas pažymiais.
    Fotografija yra viena iš svarbiausių XIX amžiaus išradimų, kuris pakeitė žmonijos gyvenimą. Šiuo metu fotografija yra be galo plačiai naudojama. Be fotografijos neįsivaizduotume informacijos pateikimo. Fizikos mokytoja Alina Makovska kitoje pamokos dalyje iliustravo, kaip fotografija gali paaiškinti veikiančius gamtoje fizinius dėsnius ir konstatavo, kad fotografavimas yra ne tik menas, bet ir mokslas.
    Pamoka buvo netradicinė, pilna naujų potyrių ir emocijų.